De
Slinge
Info De Slinge
Gebouwd van 1988 tot heden
Sommigen roepen wel eens gekscherend dat Harry Gunnewijk de schuld is van dat gedoe met de wagenbouw. Zijn koningsschot in 1987 was de aanleiding voor de oprichting van De Slinge. In die tijd was het nog de gewoonte dat er een koningswagen werd gebouwd. Twee vriendengroepen pakten de handschoen op en spraken af om in 1988 een koningswagen te bouwen voor koning Harry en koningin Corrie Ribbers. Sinds de oprichting is Martie Schilderinck de stuwende en gepassioneerde kracht achter De Slinge.
Groepshistorie
De eerste wagen werd gebouwd bij Clemens Ribbers op de deel. De maat van de deel was tevens de grootte van de wagen. Harry en Corrie stonden op de wagen als koning en koningin van een schaakspel. De details waren van een hoog niveau, maar de wagen was – door de kleine deel – goed voor slechts een dertiende stek. Het jaar erop brachten we de hoogte van de wagen naar vijf meter. Bouwen en plakken gebeurde vanaf nu bij familie Gunnewijk aan de Zwarteweg, omdat we daar meer ruimte hadden. Met de creatie Belle Bertrand werden we zevende. Het voelde als een grote overwinning.
We waren in de begin jaren fanatiek en wilden altijd meer. In die tijd waren het namelijk de Salomons die jaar in jaar uit met de eerste prijs aan de haal ging. Met onze derde wagen Duivelseiland wilden we het tij keren. De wagen zette de toon voor die tijd. De jury was echter niet tevreden over de kleurschakering; we werden tweede. Groot was de voldoening toen we met grote overmacht de publieksprijs in de wacht sleepten. Nadat we in 1991 met Coup d’etát – over een staatsgreep in het dierenrijk – met overmacht de eerste prijs van zowel jury als publiek veroverden, leek de strijd tussen de wagenbouwgroepen opnieuw losgebarsten. De Salomons wilden hun koppositie terug en wij wilden laten zien dat Coup d’etát géén toevalstreffer was. De Salomons kwamen met hun mooiste wagen ooit: De Muzikale Fruitmand. Wij kwamen met onze topper Valse Start. Deze wagen vertelde het verhaal van een konijn dat tegen de wil van haar moeder de wijde wereld introk, onderweg de valse verleidingen van de vos niet kon weerstaan en in de handen van de duivel dreigde af te glijden. De jury en het publiek beloonden ons opnieuw met de eerste prijs. In die jaren wonnen we zes maal op rij de publieksprijs.
Net als alle jongens wilden we pronken met de langste. In 1997 bouwden we daarom De Slinge Overbruggen; een wagen van maar liefst 25 meter lang, verdeeld over een rijdende voorwagen, de hoofdwagen en een aanhangwagen. We wilden ook de hoogste ooit hebben en bouwden in 2005 de wagen Eagle van maar liefst 12 meter hoog. Een cilinder schoof de arend uit tot waanzinnige hoogte, zodat het leek alsof deze hoog door de lucht vloog.
In 1999 bouwden we de creatie De herinnering blijft. Deze wagen – als eerste begeleid door muziek in de vorm van de hit De Herinnering Blijft van Ben Cramer – werd eerste in en verscheen ‘s maandags in diverse landelijke kranten.
De Slinge gaat niet meer voor de hoogste prijzen. De Slinge is een wagenbouwgroep geworden voor iedereen, waar gezelligheid altijd voorop staat.
Info
Anekdotes
De wagenbouw wordt elke avond gezamenlijk afgesloten met een gezellig samenzijn in de keet. Op zo’n avond wil iemand een wagenbouwer er aan herinneren dat hij toch wel erg slingerend naar huis fietste na een bezoek aan Spilman. Hij vroeg: heb ie meej gisteren nog zeen fietsen? De ontnuchterde wagenbouwer antwoordde: ik kiek nooit bi’j andere leu noar binnen.
#
De wagenbouw blijkt ook een uitstekend mechanisme te zijn voor de huwelijksmarkt. Overal waar jongens en meisjes samenzijn, ontstaan spanningen en kunnen vonken overslaan. Zo ook Paul te Bogt en Corine Roerdink. “Toevallig” plakten ze samen twee volle dagen ongestoord aan het zelfde onderdeel. De lijm liet niet meer los en nu hebben ze samen een gezin met drie kinderen.