De
Toekomst
Info De Toekomst
Gebouwd van 1991 tot heden
Het idee om een eigen wagenbouwgroep op te richten, ontstond in juni 1991. Een vriendengroep, waarvan de vrienden actief waren bij verschillende wagenbouwgroepen, wilde samen wel eens een wagen bouwen. Die zomer zou het al moeten gebeuren. Dus eerst maar eens een naam verzinnen. Dat bleek geen gemakkelijke opgave. Sterker nog, er werd geen naam gevonden. Daarop werd de groep opgegeven als “Naamloos”. De Bloemencommissie vond het maar niets en maakte er De Toekomst van. Een naam – volgens de commissie – passend bij een zeer jonge wagenbouwgroep als deze. De naam werd vervolgens omarmd door de groep, zodat De Toekomst nog altijd De Toekomst heet.
Groepshistorie
De eerste corsowagen werd gebouwd bij familie Piepers aan de Huiskesdijk. Het werd een leuke, eenvoudige wagen met een al eenvoudige titel: De Flintstones. De groep gooide er geen hoge ogen mee en werd door de jury op de laatste plaats gezet. Het remde het enthousiasme van de jonge bouwers niet. De groep ontpopte groet plannen voor het volgende wagenbouwjaar. Om die plannen te kunnen verwezenlijken, was een grotere bouwlocatie nodig. De ruimte bij de familie Piepers was helaas te beperkt. De jongeren fietsten diverse rondjes door Beltrum en haar buitengebied en hadden na veel zoeken beet: de schuur bij de boerderij van de familie Huinink aan de Sonderenweg. Het is tot op heden nog de bouwplaats van de groep.
De Toekomst scoorde in de beginjaren niet hoog met haar creaties, maar scoorde wel qua populariteit. In een paar jaar tijd sloten verschillende jongere kameradengroepen zich bij De Toekomst aan. Gevolg hiervan was wel dat de groep erg groot werd. Na een aantal jaren in opleiding te zijn geweest bij De Toekomst, nam een deel van de jongeren samen met een paar oude rotten in 2000 het initiatief voor een nieuwe groep. Zij noemden zichzelf Die Zweinerei. De vaste kern van De Toekomst ging ondertussen door met haar wagenbouwactiviteiten en scoorde in het jaar erop de derde plaats.
In 2006 vierde de corsogroep haar 15-jarig bestaan. Het is de tijd dat de oudere Toekomstleden kiezen voor vrouw en kinderen en de volgende bouwgeneratie zich aandient. De Toekomst haalt volop jong talent binnen. Rogier Piepers, Jasper Klein Gunnewiek en Edo Hemmink bijvoorbeeld. Als de groep wordt opgericht zijn ze zes jaar jong. Rogier Piepers: ‘We maakten de jaren erna geleidelijk kennis met het fenomeen wagenbouw. Na in het begin links en rechts wat te hebben geholpen, ben ik steeds nadrukkelijker bij de bouw van de corsowagen betrokken geraakt.’ Edo en Jasper vullen hem aan: ‘We hebben de kans van de bouwers van het eerste uur gekregen en die met beide handen aangegrepen.’ De jongere en de oudere garde van De Toekomst steken bergen vrije tijd in het bouwen van de wagen. Zo bouwden ze eendrachtig aan mooie corsowagens. Doel is een grote originele corsowagen te bouwen met een gewaagde constructie. De wagen moet in de Toekomst-ogen indruk op het publiek maken en de jury prikkelen. De Toekomst ontwikkelde zich de afgelopen jaren tot een goede subtopper. Het grote doel van de groep om de eerste plaats te behalen, werd in 2010 bewaarheid met de wagen “PK”.
De bouwers van De Toekomst zijn er elk jaar vroeg bij. Al in januari beginnen ze met de eerste stap van de wagenbouw: het verzinnen van een thema door de ideeëncommissie. Wanneer in maart de eerste vergadering met de voltallige groep wordt gehouden, worden drie ideeën gepresenteerd. De leden mogen daarnaast ook zelf voorstellen indienen en commentaar geven op de gepresenteerde ideeën. Aan het eind van de avond wordt één idee gekozen en in de maanden daarna uitgewerkt. Als begin mei het voorstel is uitgewerkt, wordt er gekeken naar de bouwwijze van de wagen. De bouwers bespreken dan de constructie, eventuele opzetstukken en de vormgeving.
Begin juni start de groep met de daadwerkelijke bouw van de corsowagen. Eerst wordt een stevige constructie gelast. Rond deze constructie worden de figuren gevormd uit stalen pinnen. Tijdens het bouwproces worden de verschillende onderdelen allemaal een keer op hun plek gezet, om te kijken hoe het lijkt en of de onderdelen goed passen. Zo worden later in het proces verrassingen voorkomen. Begin augustus wordt begonnen met het plakken van kranten direct over de stalen pinnen. Er wordt geen gaas gebruikt: de bouwers ondervangen dit door er voor te zorgen dat de stalen pinnen niet te ver uit elkaar staan. Vervolgens worden de kranten bedekt met een paar lagen dikker wit papier. In de laatste week voor het corso tekenen de bouwers de wagen in en verven het papier in de juiste kleuren.
Het plakweekeinde begint bij De Toekomst op donderdagavond. Dan worden de bloemen geplukt van het eigen land.
Op vrijdagochtend wordt er begonnen met het nieten van de eerste bloemen. De gehele vrijdag en zaterdag wordt vervolgens aan de wagen gewerkt. Tot in de late uurtjes werken hoeft tegenwoordig steeds minder vaak. Het nieten zorgt er namelijk voor dat de wagen ieder jaar vroeger klaar komt.